تحول در شبکه توزیع میوه و تره بار تهران افتتاح ۱۰ بازار جدید برای رفاه پایتخت نشینان
به گزارش علی جون، افتتاح ۱۰ بازار جدید تره بار طی روز جاری توسط شهرداری تهران نه تنها دسترسی به محصولات کشاورزی را آسان می کند، بلکه فرصت های شغلی جدیدی هم بوجود آورده است.
به گزارش علی جون به نقل از مهر، در سالهای اخیر با افزایش جمعیت و نیاز روز افزون شهروندان به محصولات تازه و باکیفیت، شهرداری تهران مبادرت به گسترش شبکه بازارهای میوه و تره بار در سطح شهر کرده است. این برنامه با هدف ارتقا سلامت عمومی، تسهیل دسترسی شهروندان به محصولات تازه و پایدار، و همینطور پشتیبانی از تولیدکنندگان محلی صورت گرفته است. افزایش بازارها نشانه ای از توسعه مستمر هم اکنون، ده بازار جدید در مراحل افتتاح و بهره برداری قرار دارند که بعنوان گامی مثبت در جهت بهبود تأمین مایحتاج عمومی و فراهم کردن فضایی مناسب برای خرید و فروش محصولات کشاورزی شناخته می شوند. بررسی تاریخچه راه اندازی بازارهای میوه و تره بار نشان داده است که از سال ۱۳۵۸ تاکنون، ۲۶۱ بازار و میدان تره بار در پایتخت راه اندازی شده است، که نشان دهنده ی تلاشهای مستمر شهرداری در تأمین نیازهای غذایی شهروندان است. در سه سال گذشته، بطور میانگین سالی ۱۶ بازار جدید به این شبکه اضافه شده است. خدمات دهی بهتر با نوآوری در دسترسی افتتاح ۱۰ بازار جدید در دهه مبارک فجر، ۱۲ هزار متر مربع به سطح خدمات دهی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران افزوده است. این افزایش به صورت مستقیم بر دسترسی ساده تر شهروندان به میوه و تره بار باکیفیت و قیمت مناسب تاثیر دارد. در سه سال گذشته، حدود ۵۰ بازار جدید هم به بهره برداری رسیده است که انقلاب اساسی در خدمات شهری بوجود آورده است. توزیع عادلانه بازارها و فراهم شدن دسترسی برابر برای همه یکی از نکات مثبت در برنامه ی توسعه بازارهای میوه و تره بار، تاکید بر توزیع عادلانه این مراکز در مناطق مختلف تهران است. از ۱۰ بازار جدید، ۵ بازار در مناطق جنوبی و ۵ بازار در نواحی شمالی شهر راه اندازی شده اند که به کاهش نابرابری در دسترسی به محصولات کشاورزی کمک می نماید. البته بازارهای جدیدی که به این چرخه اضافه می شوند به درخواست شهروندان و طبق نیازسنجی های صورت گرفته از منطقه درنظر گرفته شده است. هزینه کرد معقول در جهت سرمایه گذاری برای رفاه شهرداری تهران برای راه اندازی این ۱۰ بازار میوه و تره بار جدید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. این سرمایه گذاری نمایانگر اهمیت این پروژه برای شهرداری و تعهد به بهبود رفاه شهروندان است. با عنایت به مزایای اقتصادی و اجتماعی این پروژه ها، گویی این سرمایه گذاری بعنوان یک پروژه بلند مدت و سودمند تلقی شود. فرصت های شغلی در کنار رونق اقتصادی برای جامعه افتتاح این بازارها نه تنها دسترسی به محصولات کشاورزی را آسان می کند، بلکه فرصت های شغلی جدیدی هم بوجود آورده است. به قول مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، هم اکنون ۶۵۰۰ کارگر و ۲۱۰۰ بهره بردار در این بازارها مشغول به کار هستند و با احتساب فرصت های شغلی غیرمستقیم، این تعداد به حدود ۲۵ هزار شغل می رسد. این اشتغال زایی کمک شایانی به رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها می کند. کنترل قیمتها در جهت پشتیبانی از شهروندان یکی از اهداف اصلی شهرداری از توسعه و نوسازی بازارهای میوه و تره بار، کنترل قیمتها و پیشگیری از افزایش بی رویه است. بر مبنای آمارها، از ابتدا تا آذرماه سال جاری، ۱۲.۵ همت با کنترل قیمت محصولات در جیب شهروندان تهرانی ذخیره شده که نشان دهنده تاثیر مستقیم این برنامه هاست. زیرساخت های مناسب؛ از نوسازی تا تجهیز در کنار راه اندازی بازارهای جدید، شهرداری توجه ویژه ای به نوسازی و بهسازی بازارهای موجود داشته است. در سه سال گذشته، ۱۵۰ بازار میوه و تره بار مورد نوسازی و بهسازی قرار گرفته است. همینطور بهبود زیرساخت ها و تجهیزات هم در دستور کار است. معرفی بازارهای جدید ده بازار جدید در روز شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در مناطق مختلف تهران مستقر شده و به بهره برداری خواهد رسید که هر کدام خصوصیت های منحصر به فرد خویش را دارند. این بازارها با طراحی مدرن و رعایت استانداردهای بهداشتی، فضایی مناسب برای خرید و فروش محصولات کشاورزی عرضه می دهند. البته ناگفته نماند که ساخت و راه اندازی بازار میوه و تره بار چراغی از معماری ایرانی-اسلامی بهره گرفته شده است. منطقه ۴: دو بازار لویزان (با کاربری بازرگانی، میوه، فرهنگی و پروتئینی) و اتحاد (با کاربری میوه و فرنگی) منطقه ۵: دو بازار خلیل آباد و زارع منطقه ۱۰: بازار محلی آذرشهر منطقه ۱۵: بازار مینابی منطقه ۱۷: دو بازار چراغی و آذری منطقه ۲۰: بازار انصاری منش منطقه ۲۲: بازار هوانیروز دستیابی به اهداف بلند مدت در آینده نزدیک افتتاح این بازارها نشان دهنده عزم شهرداری تهران برای بهبود خدمات به شهروندان است. با ادامه این روند و پیگیری بیشتر در توسعه زیرساخت ها، آینده ای روشن برای بازارهای میوه و تره بار تهران قابل تصور است. گسترش و نوآوری در بازارهای میوه و تره بار تهران نه تنها به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می نماید بلکه زمینه ساز افزایش آگاهی شهروندان در زمینه تغذیه سالم و پشتیبانی از تولیدات محلی می باشد. بر مبنای راهکارهای مصوب و همکاری اجتماعی شهروندان، میتوان به تحولات مثبت بزرگ تری در تأمین مایحتاج عمومی و رشد پایدار اقتصادی در پایتخت خوش بین بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون