سالاری:
توسعه درمان مجانی از اولویت های تأمین اجتماعی است
به گزارش علی جون، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: اگر بتوانیم در کنار پرداخت بموقع و مطلوب مستمری ها خدمات درمانی را مجانی نماییم، بار بزرگی از دوش بیمه شدگان و بازنشستگان برداشته ایم.
به گزارش علی جون به نقل از مهر، مصطفی سالاری در نشست مشترک با اعضای هیأت مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران کل این سازمان برگزار شد، اظهار نمود: در سال ۹۸ و در شروع کار در دوره اول مسئولیت، در حالیکه بسیاری معتقد بودند سازمان تأمین اجتماعی با بحران رو به رو است، در مصاحبه ای تصریح شد که این طور نیست و مشکلات سازمان قابل حل است. در همان شروع وعده دادیم که در عرض شش ماه بدهی سازمان به مراکز درمانی را تسویه خواهیم کرد و درحالی که عده ای این وعده را شدنی نمی دانستند، در بهمن ۹۸ و درست پیش از تمام گیری کرونا بدهی سازمان به مراکز درمانی را به روز کردیم.
مدیریت چالش ناترازی منابع، موضوعی دشوار اما قابل انجام است
وی با اشاره به این که وضع امروز سازمان از دوره قبلی مسئولیت به مراتب دشوارتر و پیچیده تر است، خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای کامل تعهدات خود تا پایان سال جاری نیازمند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع فراتر از درآمدهای معمول است. با این وجود خروج از این وضع ناممکن نیست. در واقع توازن منابع و مصارف در تأمین اجتماعی بعنوان یک هدف دراز مدت باآنکه امری دشوار اما ممکن و قابل انجام است و ان شاالله با تلاش مضاعف تلاش داریم تا بدون بدهی وارد سال جدید شویم؛ چونکه وقتی تعهدات بموقع ایفا نشود در همکاری میان سازمان و سایر مجموعه ها اختلال ایجاد می شود. از این جهت اگر بتوانیم سود برخی سهام های سازمان را وصول کرده و از سویی بخشی از مطالبات سازمان از دولت را دریافت نماییم، جبران کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ممکن می شود و از این راه میتوان خدمات را به بهترین شکل به بیمه شدگان عزیز ارائه نمود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دنبال گسترش چتر بیمه ای نه به شکل تحمیلی بلکه با تمایل و رغبت افراد هستیم. مثلا می توانیم مشوق هایی برای بیمه شدگانی که تمایل به ادامه سنوات خدمت بعد از ۳۰ سال دارند درنظر بگیریم یا افراد شاغل در پلتفورم های مجازی را زیر پوشش قرار دهیم؛ همه این ها ظرفیت هایی است که میتوان در راه تقویت منابع سازمان به کار گرفت.
سالاری با اشاره به این که واقعی شدن نرخ دستمزد یکی دیگر از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: کارگاه ها باید بدانند که سازمان بر دستمزدهای غیرواقعی نظارت می کند و تحقق این مورد کمک می نماید که دستمزد کارگران بسمت واقعی شدن حرکت نماید و حق و حقوق افراد به شکل واقعی ایجاد شود.
حرکت بسمت توسعه درمان مجانی از اولویت های تأمین اجتماعی است
سالاری با اشاره به این که پرداخت مستمری خوب و تأمین درمان بیمه شدگان دو خدمت عمده سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: اصلی ترین خدمت سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به هنگام مستمری و عرضه خدمات مطلوب درمانی است. اگر بتوانیم در کنار پرداخت بموقع و مطلوب مستمری ها خدمات درمانی را مجانی نماییم، بار بزرگی از دوش بیمه شدگان و بازنشستگان برداشته ایم. مجانی به این معنا که اگر بیمه شده از مراکز درمانی به سایر مراکز دانشگاهی و خصوصی ارجاع داده شد، در آنجا هم از خدمات مجانی یا نزدیک به مجانی دریافت کند.
وی اضافه کرد: برای این مورد درحال رایزنی با دولت محترم هستیم و اگر شاهد حمایت جدی باشیم، نسبت به آن اقدام می نماییم. اجرای این طرح البته دشواری هایی دارد که در طرح های گذشته مثل نسخه الکترونیکی تجربه کرده ایم، اما در نهایت از این دشواری ها و مقاومت ها عبور خواهیم کرد و نتیجه آن بهبود ارائه ی خدمت به بیمه شدگان خواهد بود.
ضرورت استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در حل مسائل سازمان
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تکیه بر ضرورت حل مسائل با بهره گیری از ظرفیت رویکرد سه جانبه گرایی و با انتقاد از سوءاستفاده بعضی از قانون اصلاح عناوین شغلی، گفت: صندوق تأمین اجتماعی متعلق به بیشتر از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه است و صیانت از این منابع بین النسلی باید از راه استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سه جانبه گرایی صورت گیرد. با این وجود برخی چالش ها نظیر بازنشستگی های قبل از موعد سبب شده تا منابع صندوق و در واقع حق و حقوق ذی نفعان تضییع شود که در این موارد نیازمند اصلاح رویه ها هستیم. برای نمونه افراد زیادی با سوءاستفاده از قانون اصلاح عناوین شغلی و به اسم مشاغل سخت و زیان آور حقوق بیمه شدگان بخصوص کارگران عزیز را ضایع می کنند. این که بیشتر از ۵۰ درصد افراد با سنوات ارفاقی و با بهره گیری از قانون سخت و زیان آور بازنشسته می شوند؛ چالشی است که در هیچ صندوق بازنشستگی در دنیا به این شکل وجود ندارد و این مورد باید با همراهی شرکای اجتماعی و کارگران و کارفرمایان عزیز ساماندهی گردد.
بر اساس این گزارش، اولیا علی بیگی رئیس هیأت مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار هم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از انتصاب سالاری بعنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: انتصاب دکتر سالاری مایه خرسندی و شادمانی جامعه کارگری شد. حضور جنابعالی دلگرمی هم در بین بیمه شدگان و هم بازنشستگان و تشکل های کارگری ایجاد کرد. اطمینان داریم که حضرتعالی هم آگاه به مسائل سازمان تأمین اجتماعی هستید و هم تجربه مدیریت این مجموعه را دارید و دوره قبلی مدیریت شما در سازمان تأمین اجتماعی برهه درخشانی بود که رضایتمندی خوبی در بین بیمه شدگان ایجاد کرد. این که مجدداً این مسئولیت را پذیرفتید؛ حقیقتاً مایه دلگرمی برای همه ما است.
وی اضافه کرد: از طرفی مستحضرید که جامعه مخاطب این سازمان یک جامعه متکثری است که ایجاد رضایتمندی حداکثری در بین آنها کار دشواری است. درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی عرضه کننده یکی از با کیفیت ترین خدمات درمانی در سطح کشور است و اگر حمل بر مبالغه نشود در بسیاری از حوزه ها از بخش خصوصی هم بهتر است. اما اگر در بعضی موارد آن رضایتمندی مورد انتظار در بیمه شدگان مشاهده نمی شود به نظر من بخاطر تعداد زیاد دریافت کنندگان خدمات در سازمان تأمین اجتماعی است.
رئیس هیأت مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار اظهار داشت: در حوزه بیمه ای هم باید بپذیریم که سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه حمایتی نیست، بلکه یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که باید بر مبنای قواعد بیمه ای اداره شود و اگر خلاف این مسیر حرکت نماید اساسا مشکلاتی ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی عرضه می کند غیرقابل انکار است و با حضور جنابعالی اطمینان داریم که کیفیت خدمات بیشتر می شود. طبیعتاً ما بعنوان تشکل های صنفی مطالباتی داریم که که اگر این خواسته ها در یک مسیر درستی قرار گرفته و با رویکرد سه جانبه گرایی در یک اتاق فکر مطرح و رسیدگی شوند و حل مسائل اتفاق بیافتد؛ میتوان اتفاقاتی خوبی را رقم زد. انتظار ما اینست که این اتاق فکر ایجاد شود و مسائلی که جامعه با آن روبه رو است در این اتاق فکر به شکل کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و چاره آنها پیدا شود.
علی بیگی در مورد تعدد آیین نامه ها و بخشنامه ها در سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: هم اکنون شاهدیم که آیین نامه ها و مقررات گوناگونی که گاهی یکی ناقض دیگری است در سازمان وجود دارد. این آیین نامه ها و بخشنامه ها باید به شکل سه جانبه بررسی شود و اصلاح واقعی اتفاق بیافتد. درگذشته این اتفاق افتاده اما مشارکت جامعه کارگری در این مورد کمرنگ بوده است. اگر در حل مسائل موجود به شکل دسته جمعی به نتایجی برسیم، طبیعتاً همه طرف ها از آن موفقیت دفاع می کنند و در نهایت نفع همه شرکا محقق می شود.
همچنین در این نشست سایر اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار به بیان دیدگاه ها و مطالبات خود در مورد موضوعات بیمه ای و درمانی سازمان تأمین اجتماعی پرداختند.
منبع: علی جون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون