تولید محتوا در رادیو با هوش مصنوعی
به گزارش علی جون، غلامحسین طالبی، مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا در نخستین کارگاه تولید محتوا با هوش مصنوعی از برگزاری سلسله کارگاه های تولید محتوا با هوش مصنوعی ویژه کارکنان معاونت صدا اطلاع داد.
به گزارش علی جون به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، نخستین کارگاه تولید محتوای صوتی و تصویری با هوش مصنوعی امروز (چهارشنبه ۷ آذر ماه) با حضور غلامحسین طالبی مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا، داود مومنی مدیر طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، محسن دلشاد مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان، طاهره مهرورزیان کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی و راضیه بهرامی کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان و تعدادی از مدیران و کارکنان فضای مجازی معاونت صدا در سالن جلسات برگزار شد.
غلامحسین طالبی مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا از برگزاری سلسله کارگاه های تولید محتوا با هوش مصنوعی اطلاع داد و اظهار داشت: امیدوارم نخستین کارگاه تولید محتوا با هوش مصنوعی فتح بابی برای برگزاری سلسله کارگاه ها شود تا ضمن تغییر نگرش همکاران در حوزه فضای مجازی و هوش مصنوعی که تحول آن به روز و به ثانیه است، بتوان هر لحظه کارهای جدید و باکیفیت بالا تولید کرد. امیدوارم از تجربیات و دانش شما بهره مند شویم تا به سمتی حرکت نماییم تا بتوانیم از ابزارهای هوش مصنوعی بهترین بهره برداری را داشته باشیم، چون که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی میتوان در زمان و هزینه برای تولید محتوا صرفه جویی کرد.
دستوردهی به هوش مصنوعی
راضیه بهرامی، کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان به معرفی اجمالی از هوش مصنوعی و اصول پرامپت نویسی(دستوردهی به هوش مصنوعی) پرداخت و اظهار داشت: با استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی میتوان به تولید تصویر، تولید متن، تولید ویدیو و صوت دست یافت.
بهرامی با بیان اینکه هوش مصنوعی دنیای تولید را متحول کرده، افزود: هوش مصنوعی بیشتر به هوش انسان شبیه سازی شده و قابلیت یادگیری داده ها و بهبود عملکرد را دارد، به صورتی که میتوان گفت هوش مصنوعی قابلیت تطبیق با شرایط جدید را داراست. این فناوری مزایای بسیاری دارد که سبب افزایش سرعت تولید محتوا، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محتوا می شود. علاوه بر اینها میتوان به افزایش خلاقیت، شخصی سازی، تحلیل و پیشبینی ها، ویرایش و بهینه سازی، انتشار و توزیع اشاره نمود. باآنکه که تولید محتوا با هوش مصنوعی با چالش ها و محدودیت هایی همچون کیفیت محتوا، جذابیت ظاهری، مسائل اخلاقی، اعتماد و اعتبار همراه می باشد اما کلید موفقیت در تولید محتوا با هوش مصنوعی پرامپت نویسی(دستوردهی) هدفمند و دقیق است.
وی ضمن اشاره به اصول مهم پرامپت نویسی اذعان کرد: یکی از مهارت های کلیدی در تعامل با هوش مصنوعی پرامپت نویسی است که در واقع یک نوع هنر و علم نوشتن است. از اصولی که در پرامپت نویسی باید رعایت شود استفاده نکردن از جملات مرکب و پیچیده است. باید از جملات ساده و کوتاه به همراه جزئیات بهره برد. وضوح و صراحت در دستور همراه با جزئیات یا حتی عرضه یک نمونه می تواند راه گشا باشد، تا نتیجه نهایی همان گونه باشد که ما انتظار داریم. در صورت حاصل نشدن نتیجه رضایت بخش، مجدد میتوان قسمتی را که مدنظرتان نیست اصلاح و تغییرات را مجدد اعمال کنید.
داوود مومنی، مدیر طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوای متن اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از طریق های استفاده از هوش مصنوعی temp-mail است، نکته ای که در استفاده از آن باید رعایت شود، چک کردن موردی عکس ها و متن هاست که مشکل خاصی نباشد. در صورت بروز مشکل می توانید عکس ها و متن را ویرایش یا اینکه آنها را تغییر دهید. سایت های تجمیع کننده سایت هایی هستند که چند هوش مصنوعی تجیمع شده و به شکل یکپارچه میتوان از آن استفاده نمود. یکی از راحترین راه های دسترسی به هوش مصنوعی poe است که میتوان با آن مقاله ساخت. یکی دیگر از هوش های مصنوعی که میتوان به آن اشاره نمود mapify است.
وی خاطرنشان کرد: برای هوش مصنوعی زمینه سازی همیشه موثر است هر چه توضیحات بیشتر عرضه شود، نتیجه مطلوب تری حاصل خواهد شد. به این فکر نکنید که هوش مصنوعی تمام تلاش خویش را کرده، بلکه از او کار بیشتری بخواهید و پرامپت های بیشتری را همراه با جزئیات عرضه دهید.
معرفی هوش های مصنوعی در ساخت عکس
طاهره مهرورزیان، کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی در ادامه با بیان توضیحاتی پیرامون تولید تصویر ثابت(عکس) با هوش مصنوعی و در جواب این پرسش که چطور می توان تصویر مورد نظر خویش را با هوش مصنوعی ساخت؟ اظهار داشت: برای تولید عکس یا بهبود کیفیت تصاویر قدیمی و... میتوان همه را با هوش مصنوعی انجام داد اما مسئله مهم ارتباط برقرار کردن و دستور دادن به هوش مصنوعی است. به منظور عرضه دستور دقیق و کاربردی باید نکاتی را همچون؛ توجه به جزئیات دقیق و کامل، تمرکز بر مبحث اصلی، استفاده از اسم خاص، تعداد تصاویر، سبک تصویر توجه داشت. حتی موقعیت قرارگیری زمانی و مکانی عکس، توجه به نورپردازی، نوع رنگ ها، ترکیب بندی ها، جزئیات لباس و پوشش تصویر، جزئیات چهره هم می تواند حائز اهمیت باشد. در ادامه حتی میتوان به پس زمینه و پیش زمینه تصویر، احساساتی که قرار در تصویر نمایان شود، جنس و بافت تصویر و و استفاده از نمونه تصویر و... توجه داشت.
او در آخر ضمن معرفی بهره مندی از چند هوش مصنوعی در تولید عکس تصریح کرد: هوش مصنوعی برای تولید عکس میتوان به bing یا KREA و DALLE اشاره نمود. برای ویرایش عکس هم می توانید از هوش مصنوعی cutout-pro یا Adobe Express استفاده کنید. اگر نتیجه دلخواه و مطلوب تان حاصل نشد، آزمایش و تکرار را انجام دهید، با تغییر و اصلاح پرامپت می توانید به نتیجه دلخواه برسید.
معرفی وبسایت های مهم در ساخت ویدیو
محسن دلشاد، مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما ضمن اشاره به تولید صوت و ویدیو با ابزارهای هوش مصنوعی و معرفی وبسایت های مهم اظهار داشت: میتوان با استفاده از هوش مصنوعی به تولید محتوای صوتی و ویدیویی دست یافت. با استفاده از سامانه آریانا می توانیم متن را وارد و با انتخاب گزینه گوینده مرد یا زن آنرا به شکل تبدیل کرد. میتوان به narakeet persian یا هوش مصنوعی پیشرفته voice.ai اشاره نمود، که می توانیم با عرضه صدای خودمان، صدایی را که مدنظرمان است را دریافت نماییم. Ivira.ai (ویرا) اپ ایرانی است که میتوان متن را به صوت، صوت را به صوت، جایگزینی شخصیت و... بهره برد. با استفاده از سرویس آوا شو متن با صوت ما به صدای دیگر تغییر می کند یا با استفاده از سرویس هماهنگ میتوان صورت را تغییر داد و..
وی افزود: در حوزه موسیقی میتوان از هوش مصنوعی suno استفاده کرد، با دادن مبحث آغاز به آهنگسازی و خوانندگی می کند. یکی از ابزارهای فوق العاده جداسازی صدا از موسیقی VOCALI.SE است که فقط موسیقی را بارگذاری می نماییم. حتی برای حذف نویز از صدا میتوان از سامانه Adobe Enhance Speech. Com بهره برد.
دلشاد در ادامه با معرفی چند هوش مصنوعی در ساخت ویدیو اضافه کرد: با استفاده از هوش مصنوعی Veed تصاویری آرشیوی از سطح اینترنت جمع آوری شده با عرضه مبحث یک ویدیو ایجاد می شود. با استفاده از هوش مصنوعی Hey Gen اگر تولید محتوا دارید می توانید همه کارها را به آن بسپارید. هوش مصنوعی دیگر Hailuo Al است. حتی میتوان از هوش مصنوعی ایجاد زیرنویس ویدیو Capzy بهره برد.
مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در انتها تصریح کرد: با اینکه هوش مصنوعی خیلی خوب است اما همچنان بعنوان یک دستیار در کنار ماست. با اینکه یک سری محدودیت ها و مرزها کنار رفته و میتوان از محتوا و ایده های جدیدتر بهره برد اما ما همچنان بر هوش مصنوعی برتری داریم و این ما هستیم که به هوش مصنوعی دستور(پرامپت) می دهیم.
در انتها این کارگاه به برخی پرسش های حاضران پرامون تولید محتوا با هوش مصنوعی پاسخ داده شد.
منبع: علی جون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون