مردم نظراتشان را با مدیران تلویزیون درمیان گذاشتند
از درخواست افزایش سریال های باکیفیت تا پخش زنده مسابقات کشتی و والیبال
به گزارش علی جون، معاون سیما و تعدادی از مدیران شبکه های تلویزیون با حضور دوساعته در امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی (162) از نزدیک با تماشاگران تلویزیون سخن گفتند و به حدود ۲۶۰ پیام مردمی پاسخ دادند.
به گزارش علی جون به نقل از روابط عمومی صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما تجربه حضورش در ۱۶۲ را مثبت ارزیابی کرد و در این زمینه اظهار داشت: اولین بار بود که توانستم بی واسطه با مخاطبان سیما صحبت کنم. واقعاً تجربه ارزشمندی بود و امیدوار هستم این اقدامات بیشتر از این تداوم پیدا کند.
وی با اشاره به این که تماسهای تلفنی گوناگونی را با مضامین متفاوت، در دو ساعت پاسخگویی ازسوی مردم دریافت کرده است، اضافه کرد: همکاران ما در واحد امور ارتباط با مخاطبان به صورت هفتگی، نظرات و پیام های مردمی را جمع آوری می کنند و گزارش آنرا در اختیار مدیران سیما قرار می دهند که اساسا مورداستفاده برنامه سازان و سیاستگذاری های سازمان صداوسیما قرار می گیرد.
برمهانی در ادامه تاکید کرد: اما تجربه گفتگو با مخاطبان، نه فقط برای مردم، بلکه برای مدیران هم جالب است؛ مخاطب در لحظه پاسخ پرسش هایش را دریافت می کند و بین مدیران سیما و مردم گفتمان مستقیمی شکل می گیرد که در برنامه سازی و آرایش رسانه ای به ما کمک می نماید تا دقت و توجه بیشتری در برنامه سازی داشته باشیم و مطابق سلیقه تماشاگر و نیازهایش تولید محتوا نماییم.
معاون سیما ضمن بیان این که برخی مخاطبان از این که می توانند به شکل مستقیم با مدیران سیما صحبت کنند ابزار رضایت می کردند، اظهار داشت: ایجاد چنین فرصتی وظیفه رسانه ملی است. نکته جالب توجه این که مخاطبان نکاتی را به ما تذکر می دادند که پیشتر ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد اداره رسانه ملی و برنامه سازی مطرح شده بود. از این منظر، درک مدیران رسانه از مطالبات مردم و این که چقدر به دستورات فرمانده میدان خودمان نزدیکیم، اهمیت بسیاری دارد. مقرر است سایر مدیران سیما از بخش های دیگر هم در هفته های آتی به واحد امور ارتباط با مخاطبان بیایند و ازطریق تماس تلفنی مستقیم، نقطه نظرات مردم را دریافت نمایند. مخاطب تلویزیون می خواهد در فرصت کوتاهی که وجود دارد، همه مواردی را که در ذهنش وجود دارد، مطرح کند. همین فرصت کوتاه هم برای مدیران هم برای مخاطبان اساسا تعیین کننده است.
مخاطبان خواستار مجموعه های نمایشی باکیفیت
برمهانی با اشاره به تشکر مخاطبان از جریان جدید سریال سازی در تلویزیون هم اظهار داشت: این نظرات نشان میدهد که بینندگان رسانه ملی خواستار مجموعه های نمایشی با کیفیت اند. البته سریال سازی از تولید تا روی آنتن رفتن، دو تا سه سالی زمان لازم دارد و اگر تولیدات سیما در دوره تحول رسانه ملی باعث رضایت مردم شده، سبب شادمانی ماست.
وی در رابطه با پیشنهاد مخاطبان در رابطه با کیفیت آثار کودک و نوجوان در سیما هم بیان کرد: مخاطب تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان می خواهد فرزندش را مدیریت کند و طبیعتاً بدنبال تولیدات با کیفیت و سالم در سیماست. یکی از مخاطبان که پدربزرگ بود و نوه کوچکی هم داشت، در تماس تلفنی، از نگرانی خودش حول محتواهایی که کودکان و نوجوانان ازطریق تلفن های همراه دریافت می کنند و مناسب سن آنها نیست و با سبک زندگی خانوادگی ما مغایرت دارد، سخن می گفت. این اظهارات مسئولیت ما را سنگین تر می کند.
برمهانی با تکیه بر این که مراقبت از محتوای مورداستفاده کودکان و نوجوانان در انواع رسانه های در دسترس آنها مهم می باشد عنوان کرد: در چنین شرایطی، سیمای جمهوری اسلامی ایران باید کیفیت آثار مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان را بالاتر ببرد.
طیف وسیع نظرات مردمی
در بخش دیگر سلیم غفوری، قائم مقام معاون سیما با اعلان اینکه امروز به اتفاق تعدادی از همکاران در ۱۶۲ حضور یافتیم و نظرات مردم را در رابطه با برنامه های مختلف شنیدیم، اظهار داشت: طیف نظرات مردمی وسیع بود؛ از تشکر برای برخی برنامه ها گرفته تا انتقاد به برنامه ها، پخش پیام های تجاری و پیشنهادهایی برای بهبود کیفی آنتن. همه اینها باید دسته بندی و تک به تک رسیدگی شوند.
وی ادامه داد: تلویزیون برای مخاطب برنامه می سازد و تلاش می کند رضایتش را جلب نماید. اساسا اگر نظرات مردمی را به شکل مستقیم و مستمر دریافت نماییم، به آن چیزی که خواسته مردم است، نزدیک تر می شویم.
مردم صداوسیما را دانشگاه می بینند
در ادامه مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم هم با اعلان اینکه برایم جالب بود نگاه مردم تا این اندازه در ارزیابی برنامه ها و مجموعه های نمایشی تلویزیون، دقیق و صحیح است، اظهار داشت: بعضاً احساس می کردم یک منتقد پشت خط تلفن است و یک کارشناس درحال نظر دادن است. مردم در مبحث سبک زندگی و روابط خانوادگی بسیار دغدغه داشتند. پخش منظم مجموعه های نمایشی درخواست دیگر مردم بود. چند تماس جالب هم ازسوی برخی علاقه مندان به دنیای بازیگری داشتیم که می پرسیدند چطور می توانند به تلویزیون راه پیدا کنند. مردم صداوسیما را همچنان «دانشگاه» می بینند و مایل اند آن وجهه تربیتی برنامه های تلویزیونی شامل نمایشی و غیرنمایشی پررنگ تر باشد.
نقویان با اعلان اینکه برای نخستین بار به ۱۶۲ آمدم و تجربه خوبی کسب کردم، اظهار داشت: مخاطبانی در مشاغل مختلف تماس می گرفتند و رسانه ملی بشدت برایشان موضوعیت داشت و به آن به مثابه پناهگاهی تربیتی می نگریستند. بعنوان مثال، معلمی تماس گرفته بود و درخواست داشت رسانه ملی کمک نماید تا به شبهات دانش آموزان در حیطه های مختلف به شکل بهتری پاسخ داده شود.
درخواست پخش متنوع رویدادهای ورزشی
سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش هم در سخنانی در رابطه با سؤالاتی که مخاطبان شبکه ورزش در تماس با ۱۶۲ مطرح نمودند، توضیح داد و اظهار داشت: عمده ترین درخواست مردم از شبکه ورزش، بخصوص مخاطبان نوجوان و جوان، پخش متنوع رشته ها و رویدادهای ورزشی بود؛ به نحوی که به جز فوتبال رشته های دیگر را هم شامل شود. یک درخواست دیگر مخاطبان پخش زنده سایر مسابقات چون کشتی، والیبال و.... بود. مخاطبان شبکه ورزش دوست دارند همه رویدادهای مهم ورزشی در سرتاسر دنیا را از این دریچه تماشا کنند و از آخرین اخبار آگاه باشند.
محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم هم از حضورش در ۱۶۲ این گونه اظهار داشت: تجربه خوب و جالبی بود. مردم اول اعتراض می کردند که چرا این اندازه پشت خط مانده اند؛ درحالی که ده ها نفر پاسخگو هستند و این نشان میدهد که چقدر مخاطب داریم. نکته دیگر این که برنامه ها را کاملا فنی و تخصصی و تکنیکال می بینند که برایمان بسیار پرارزش است.
در ادامه سعید سلطانی، رئیس دفتر و مشاور معاون سیما با ابراز خرسندی از حضورش در ۱۶۲ و پاسخگویی مستقیم به مردم، عنوان کرد: نکته ای که برایم جالب توجه بود، این که مخاطبان با برنامه های تلویزیون کاملا آشنا هستند و بسیار جزئی و دقیق نکاتی را مطرح می کنند. به نظرم، جا دارد حضور برنامه سازان در ۱۶۲ بیشتر باشد و از نزدیک مطالبات و دغدغه های مردم را بشنوند. مردم انتظار داشتند ما در تلویزیون به خیلی از مشکلات در سطح جامعه به شکل گسترده ای بپردازیم.
مخاطبان خواستار برنامه های خانواده محور و هویت ساز
میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما هم بعد از تجربه گفت و گوی مستقیم تلفنی با مخاطبان رسانه ملی در ارتباط با بیشترین مطالبات مردمی توضیح داد: یکی از مطالبات مکرر مخاطبان در مورد تداوم یافتن و پررنگ شدن آن دسته از برنامه هایی است که مطابق با رویکرد های تحولی سیما هستند. بعنوان مثال، بعضی از هم وطنانی که با ۱۶۲ تماس گرفتند، از وقفه ای که در برنامه «مکث» ایجاد شده، گله داشتند و می خواستند این برنامه که از موفق ترین برنامه های شبکه یک هم است، مجدداً روی آنتن برود.
وی افزود: بعضی از مخاطبان می خواستند که رسانه ملی بیشتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بپردازد. همچنین، عده ای هم از پیام های تجاری طولانی راضی نبودند و درخواست نمودند که این بخش ها در شبکه های سیما کوتاه تر شود.
مدیر شبکه یک سیما با اعلان اینکه خوشبختانه مخاطبان رویکرد مثبتی به مجموعه های نمایشی با کیفیت رسانه ملی دارند، اظهار داشت: نه تنها تولید سریال های سرگرم کننده، بلکه پرداختن به موضوعات ملی و تاریخی هم از دیگر تقاضاهای مخاطبان شبکه یک سیما بود. حتی پیشنهادهایی هم داشتند که به ما منتقل کردند و اساسا از این نظرات کارآمد، درراستای بالا بردن کیفیت محصولات استفاده خواهیم کرد.
ایشان سپس افزود: از دیگر خواسته های مخاطبان توجه و برجسته کردن برنامه های خانواده محور و هویت ساز بود. بعضی از این که شبکه تهران استانی شده، ناراضی بودند؛ بدین سبب که در رویه جدید، امکان تماشای یکی از معروف ترین برنامه های خانواده محور، یعنی «به خانه برمی گردیم» خارج از تهران وجود ندارد.
مرادی اضافه کرد: مطالبه تعداد دیگری از مخاطبان، تولید برنامه های شاد، بخصوص برای آخر هفته ها بود. همچنین، محتوای تعدادی از تماس ها تشکر از تولیدات بود که بیشتر از آن، ما قدردان مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم.
مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ هم در رابطه با تجربه مکالمه مستقیم با مردم، عنوان کرد: برخی تماسهای مخاطبان در واقع پیام های تشکر از شبکه های مختلف سیما و برنامه های متعدد بود که سبب شادمانی ماست. البته نکاتی ازسوی برخی دیگر از مخاطبان در چارچوب انتقاد هم عنوان شد که همه آنها برای ما سازنده و پرارزش است.
وی ادامه داد: یکی از برکات چنین امکانی دریافت بدون واسطه احساسات مخاطبان نسبت به شبکه و تولیدات است که بطور قطع برای هر مدیر و هر مجموعه ای اهمیت زیادی دارد.
اکبرشاهی با اعلان اینکه امیدواریم بتوانیم مطالبات مردم از رسانه ملی را برآورده نماییم، اظهار داشت: تا جایی که توانستیم سعی کردیم در همین مدت محدود و در حد تماس تلفنی با مخاطبان، پاسخگوی سؤالات هم وطنان باشیم تا ضمن برقراری یک مکالمه صمیمانه، بتوانیم درراستای بهبود تولیدات رسانه ملی بهترین مسیر را انتخاب نماییم.
رئیس مرکز سیمرغ افزود: در این گفت و گوی مستقیم برخی موارد را که به بخش های دیگر سازمان صداوسیما مربوط است را یادداشت کردم تا به همکارانی که در این جلسه حضور نداشتند، منتقل کنم. برخی از مسائلی که مخاطبان عنوان کردند به واحدهای فنی و… ارتباط دارد که حتما با مدیران این بخش ها درمیان خواهم گذاشت. سایر موضوعات که به مرکز سیمرغ مربوط می شود را هم بطور قطع پیگیری خواهیم کرد.
حسین زارع زاده، مدیر شبکه مستند هم با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانه ملی (۱۶۲) باهدف گفت و گوی مستقیم با مخاطبان، در مورد تجربه چنین ارتباطی اظهار داشت: مخاطبان در سالهای اخیر بیش از گذشته مستندهایی را که روی آنتن شبکه مستند می رود، دنبال می کنند. خیلی از مستندهای تاریخی، سیاسی و مستندهای حیات وحش ناظر بر گفته مردم، ازجمله آثار محبوب آنها در سیماست.
وی افزود: طبیعتا فرصت صحبت رودررو با مخاطبان تلویزیون کمتر برای مدیران سیما پیش می آید، در صورتیکه اتفاقا این صحبت ها بسیار راهگشاست و از اداره کل روابط عمومی سازمان برای ایجاد چنین فرصتی سپاسگزارم.
زارع زاده تاکید کرد: برای من جالب بود که مخاطبان به اصطلاح آمار تمامی برنامه های شبکه مستند را دارند و به دقت برنامه ها را رصد می کنند. مخاطبان حتی می دانند که کدام برنامه تولیدی شبکه ها متوقف شده یا کدام اثر در دست تولید است و نسبت به تمام این موارد مسلط هستند. فکر می کنم ارتباط نزدیک تر با مخاطبان واقعا در رشد و توسعه تولیدات مؤثر است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند حتما رسانه ملی هم به مردم نزدیک تر خواهد شد.
در انتها سلسله نشست های «مستقیم–جام جم» که از این هفته به همت اداره کل روابط عمومی صداوسیما شروع شده و مقرر است میزبان سایر معاونت های رسانه ملی برای گفتگو بی واسطه با مردم باشد، حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما هم با اعلان اینکه در بازه زمانی دوساعته ای که مدیران ارشد معاونت سیما در ۱۶۲ حضور داشتند، به حدود ۲۶۰ تماس از جانب مردم پاسخ دادند، اظهار داشت: توجه به مخاطبان و پاسخگویی به نیازهایی که دارند، ازجمله اولویت های ما در اداره کل روابط عمومی و بخصوص در واحد ۱۶۲ است. روزانه چندهزار تماس از سراسر ایران با همکاران ما در ۱۶۲ برقرار می شود. درخواست ها، انتقادها، تشکرها و پیشنهادهای مخاطبان هم در چارچوب گزارش هایی به اطلاع مدیران تلویزیون می رسد.
وی اشاره کرد: امروز فرصتی برقرار شد تا مدیران ارشد معاونت سیما به صورت مستقیم با مخاطبان سخن بگویند. برای مدیران شبکه های سیما جالب توجه بود که برخی تماس گیرندگان تا چه اندازه دقیق، جزئی و با نگاه کارشناسانه در رابطه با برنامه ها تحلیل و اعلام نظر می کنند. امیدواریم با پیگیری موارد مطرح شده در تماس ها شاهد اتفاقات خوبی باشد و اثرش را روی آنتن مشاهد نماییم.
منبع: علی جون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون