علی جون
علی جون
در برنامه هفت مطرح شد

پیشنهاد افخمی به وزیر ارشاد: لباس شخصی را از توقیف دربیاورید

پیشنهاد افخمی به وزیر ارشاد: لباس شخصی را از توقیف دربیاورید

به گزارش علی جون، بهروز افخمی اظهار داشت: پیشنهاد می دهم وزیر جدید ارشاد بعنوان نخستین کارش، فیلم سینمایی «لباس شخصی» را از توقیف دربیاورد؛ او با این کار سینمای ایران در وضعیت تهاجمی تر و فعال تری قرار می دهد. در قسمت دیگر برنامه هفت نیز، انتقادات تندی نسبت به بی توجهی به افکار عمومی بخصوص در شرایط حساس منطقه ای عنوان شد.


به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، بیست و یکمین قسمت از برنامه «هفت»، شب گذشته جمعه ۱۳ مهرماه، با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه نمایش رفت.
میز سینمای ایران به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شه سوار» اختصاص داشت که با حضور امیر قادری، رضا صدیق و حسین نمازی، کارگردان «شه سوار» برپا شد.

در «شه سوار» مردم تحقیر نمی شوند

در میز نقد سینمای ایران، امیر قادری درباره فیلم «شه سوار» بیان نمود: در این فیلم استعداد وجود دارد و مردم ایران تحقیر نشده اند و کارگردان زبان سینما را بلد است. تا وقتی که حسین نمازی بخواهد این گونه فیلم بسازد، فیلمش «اتفاق» نمی گردد. حیف است که فیلمهای او فقط بیایند و بروند؛ من علت این کار را تهیه کنندگی همزمان او می دانم. من فکر می کنم اگر خود حسین نمازی تهیه کننده نبود، به این حداقل از فیلم نامه راضی نمی شد. حسین نمازی میزانسن شلوغ را در این فیلم به خوبی مدیریت کرده و در فیلمش هم قهرمان دارد. هر سکانس این فیلم نکته دارد و این در سینمای ایران کمیاب است.
قادری افزود: زمانیکه او تهیه کننده می شود، تلاشش برای بهتر شدن کم می شود. «شه سوار» فیلم پرمدعایی است اما انقدر که فکر می کند مهم واقع نشده است.
بهروز افخمی تصریح کرد: هم اکنون دوره فیلمهای مهم گذشته و حسین نمازی می داند که دیگر هیچوقت فیلمها انقدر مهم نمی شوند. برای همین این گونه فیلم می سازد، او برای این فیلم خیلی زحمت کشیده است.


رضا صدیق نیز خاطرنشان کرد: حسین نمازی چه در «شه سوار» و چه «شادروان» نشان داده که کارگردانی و سینما را بلد است. با این وجود «شه سوار» جا نیفتاده و خام است. من احساس می کنم هر فیلمی در ظرف خودش می تواند در بهترین حالت خودش باشد اما دریافت من اینست که «شه سوار» در عرضه خودش به بلوغ نرسیده است.
صدیق افزود: ایده مرکزی هر دو فیلم حسین نمازی، از دست رفتن بزرگ خانواده و تصمیم گرفتن باقی اعضای خانواده برای این ماجراست. این ایده از نظر من خطر درون متنی دارد و آن هم اینست که اشخاص باقی مانده نسبت به حقیقت سلب مسئولیت می کنند. در هر دو قصه، برای فرد از دست رفته هیچ حرمتی قائل نشده است. من می دانم با مرگ و مرده میتوان شوخی کرد اما این ها با از بین بردن حرمت متفاوت است و از نگاه اخلاقی موتیف خطرناکی است.
حسین نمازی خاطر نشان کرد: من از فیلم دفاع نمی کنم و همواره مشتاق شنیدن نقد هستم. من با وجود این که تهیه کننده کار بودم اما مشکل مالی نداشتم که این مورد دغدغه ام باشد و به کارم صدمه بزند. شاید قابل باور نباشد اما وزارت ارشاد به فیلم نامه «شه سوار» پروانه ساخت نمی داد و علتش هم وجود زبان لری بود. هم اکنون فیلم هایی که خط قرمز رد می کنند، مهم می شوند. من خیلی سال است که فیلم مهم ندیده ام.
حسین نمازی تصریح کرد: من ایرادهای فیلم خودم را بهتر از هر کسی می دانم و دغدغه من این بوده که خانواده به سادگی بتواند برای دیدن فیلم به سینما برود. من در این نوع سینما با تجربه و خطا به تکامل می رسم.
رضا صدیق در آخر بیان نمود: عباس جمشیدی یکی از بهترین نقش مکمل های سینمای ایران است و بسیار بازیگر مهمی است. از نظر من او اگر نبود شخصیت اول های روبروی او هم نمی توانستند انقدر درخشان باشند. امیدوارم سینمای ایران قدر او را بداند و در جشنواره ها از او تقدیر کنند.




افکار عمومی برای ما و سینمای مان مهم نیست؛ اما برای نتانیاهو مهم است!

در میز پرونده ویژه علی عبدی و امیرعباس ربیعی به گفتگو در رابطه با «سینمای ترور» پرداختند.
علی عبدی ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، در رابطه با «سینمای ترور» بیان نمود: در هالیوود و رژیم صهیونیستی تولیدات زیادی در رابطه با ترور وجود دارد. در روایت غربی، سوژه غربی و فرد تروریست شرقی و خاورمیانه ای است و انقدر روی این اصرار داشته اند که افکار عمومی پذیرفته که مسلمان یا اعراب به ذات تروریست هستند. با این وجود تاریخ نشان داده است ما عموما قربانی تروریست هستیم. نمونه برجسته اش پدیده شوم داعش است؛ با وجود این که خواستگاه اولیه داعش تفکرات تکفیری است اما تجهیزات و سازماندهی اش از توان هر یک از دولت های منطقه خارج است و چند بازیگر خارج از منطقه این پروژه را فعال کردند.


امیرعباس ربیعی ضمن تشکر از حسین نمازی برای موضع گیری صریح در رابطه با رژیم صهیونیستی در شروع برنامه، بیان نمود: ما از طرف رژیم صهیونیستی شاهد یک پیوست سینمایی هستیم. به این معنا که از سال ۱۹۴۸ این رژیم تمرکزش روی تشویق یهودی ها برای مهاجرت بود اما از ۲۰۰۰ به بعد و با شکست های این رژیم تمرکزش به سمت نرمال سازی ترور رفت. نرمال سازی ترور در رسانه آنها کاملا قابل مشاهده می باشد. ما پیش از شهادت حاج قاسم هم شاهد فیلم هایی بودیم که آنها رئیس فرمانده سپاه را ترور کرده اند. آنها در اینباره سازمان یافته هستند اما ما همچنان بر مبنای اتفاق پیش می رویم.
بهروز افخمی خاطرنشان کرد: حوادث اخیر معادله و صورت مسئله را تغییر داده است. هم اکنون مردم منتظر ما هستند که وارد فضا شویم و شخصیت های اصلی را ترور نماییم. در واقع مردم ترور را موجه می دانند. ما باید باور نماییم ترور بخشی از جنگ است و خودمان را قربانی ترور ندانیم. همین هم اکنون نتانیاهو و اطرافیانش برای کشتن مردم نفرت انگیز شده اند یا برای کشتن فرماندهان؟ داعش از نظر من تروریست نیست و یک ارتش نیابتی است.
علی عبدی بیان نمود: ترور و تروریسم در رژیم صهیونیستی جزو این رژیم به حساب می آید. خود غرب به تروریست یهود اذعان دارد چون که یهود خیلی از افراد غرب را هم ترور کرده است. قاعده قرآنی می گوید مقابله به مثل باید صورت بگیرد و یکی از فرماندهان آنها هم باید ترور شود. آنها وارونه روایت می کنند.
ربیعی اظهار نمود: ما گرفتار یک شبه فانتزی عدم اعتماد به نفس هستیم؛ بخصوص در رسانه. ما جرئت نداریم جهاد را در فیلم هایمان بیان نماییم و مدام در فیلم هایمان خودمان را ضدجنگ معرفی می کنیم؛ در حالیکه جهاد وظیفه دینی ماست. پیوست رسانه صهیونیسم و غرب با سیاست و دستگاه امنیتی خیلی مهم است و باید بدانیم چرا در ایران این مسئله صورت نمی گیرد؟ من با موانع کار محور مقاومت آشنا هستم و به نظرم مشکل اصلی پروداکشن نیست، مشکل جایی است که سینمای ما در خدمت افکار عمومی نیست. نه تنها افکار عمومی مهم نیست بلکه نظامیان هم مهم نیستند. ما مهم نمی دانیم که مردم چه فکری می کنند. بعد گذشت این همه سال هنوز پرونده پرواز اوکراینی مشخص نیست. ما گرایش افکار عمومی و تثبیت خاطره جمعی برایمان مهم نیست اما برای نتانیاهو مهم می باشد. بی نظیرترین فرد در این حوزه سیدحسن نصرالله بوده و همواره در رسانه وجود داشت. من ریشه ایجاد نشدن پیوست را عدم اهمیت افکار عمومی می دانم. ما فیلم می سازیم که در جشنواره باشد و منتقدین را راضی کنیم؛ ما فیلم نمی سازیم که مردم ببینند. آن چیزی که هم اکنون در خدمت افکار عمومی است بخش خصوصی است که کمدی می سازد و فکرش تجاری است. انقدر که نتانیاهو این جنگ را جدی گرفته و رسانه را مهم می داند کاش ما هم به اندازه او خودمان را جدی می دیدیم.



کنشگری در فرهنگ، تبدیل به سرخوردگی شده است
علی عبدی اظهار نمود: «لباس شخصی» قربانی همین تفکر شد چون که معتقد بودند کاملا تاریخی نیست. در حالیکه فیلم قابل دفاع و بسیار مهمی است. مشکل ما در میان مسئولین و حوزه سینما ادراک امنیت ملی است و این احتیاج به تفاهم و جلسات مشترک دارد. سینماگر باید درکی از امنیت ملی داشته باشد و باید بدانید اعتراض او نباید مخل امنیت ملی شود. این در شرایطی است که در جامعه صهیونیست پیوستگی عجیبی بین عرصه ملی و امنیت ملی دارد. آنها سریالی به نام «آشوب» دارند که چهار فصل از آن تعریف شد که داستانش یگان امنیتی صهیونیست است که در آن آموزش فرهنگی عربی می بینند برای ترور فرماندهان فلسطین. جالب است بدانید برای اکران فصل دوم این فیلم در اسرائیل رئیس جمهور و رئیس ارتش آمدند. این اتفاق اگر در ایران بیفتد همه به مسئولین و فیلمسازان انگ می زنند. در کشور ما به علت دو قطبی های کاذب اهالی رسانه خویش را مدافع امنیت ملی نمی دانند.
بهروز افخمی خاطرنشان کرد: تهیه کنندگان و نظامی ها تصویر کلیشه و احساساتی از ترور نشان می دهند. ما در فیلم هایمان تروریست را آدم بدی نشان می دهیم و کسی که کشته می شود، آدم خوبی است. این مسئله سبب انفعال شده است. البته این مسئله از طرف تهیه کننده و دستگاه نظامی تحمیل می شود.
ربیعی اظهار داشت: ریشه این هم عدم توجه به افکار عمومی است. کنشگری در فرهنگ ما درحال تبدیل شدن به سرخوردگی است. مد شده است که ما منفعل و بی موضع با پدیده برخورد نماییم چون که آدم درست همان است. برای همین به بچه های مطالبه گر ما انگ می زنند. رسانه ما بامداد تا شب فلسطین را آدم های بدبخت و مظلوم نشان داده اما آیا حقیقت فلسطین انقدر منفعل است؟ ما چرا از جنبش ها و نهضت های آنها نمی گوییم؟ ما چرا نمی گوییم بزرگ ترین ارتش جهان نمی تواند از پس این گروه کوچک حماس بربیاید؟
ربیعی افزود: در ایران برای جبهه مقاومت فیلم ساختن خیلی سخت شده و بزرگ ترین جنبه مقاومت فیلمساز، مقاومت با جبهه روشنفکری در ایران است. چاره اینست که شما قید آن گروه را بزنید و پای مردم بایستید.

سینما باید به جای موضع انفعالی، موضع تهاجمی بگیرد
علی عبدی خاطرنشان کرد: ما گرفتار انفعالیم. بایدن خیلی صریح گفته که مواضع نفتی ایران جزو دستور کارش است. اینجا جایی است که سینما می تواند خط شکنی کند و سینما به جای موضع انفعالی، موضع تهاجمی بگیرد. دیپلماسی بدون پشتوانه نظامی معنا ندارد. سینما می تواند از ترور متقابل فرماندهان صهیونیست حرف بزند. جواب جنایت آنها به هیچگونه ترور نیست. آنها رسما امنیت ملی را مخدوش کرده اند و ما حق داریم دشمنانمان را نابود نماییم. بخش عمده ای از تحریم های ما که گریبانگیر مردم شده به خود شخص نتانیاهو برمی گردد؛ او حتی دانشمندان ما را به شهادت رسانده پس ما به شکل حقوقی مشروع به پاسخ هستیم. آنها با عکس بزرگان ما اهداف بعدی شان را نشان می دهند ما هم باید همین کار را نماییم.
وی افزود: این نقد به بچه های انقلابی وارد است که چرا آثار تهاجمی نساخته اند که افکار عمومی با این سردرگمی مواجه نشود تا ۵ درصد اهالی فضای مجازی حرف خویش را به کرسی ننشاند. سینما حتی می تواند به نیروهای امنیتی ما این جسارت را دهد. من فکر می کنم آنها هم منتظر گرفتن این جسارت هستند.
ربیعی بیان نمود: زمانیکه افکار عمومی مهم باشد باید به این باور برسیم که دقیقاً کجای تاریخ ایستاده ایم؟ ما به پیش از طوفان الاقصی برنمی گردیم. حالا گفتمان مقاومت نشر حداکثری پیدا کرده و حضرت آقا گفتند هر ضربه به اسرائیل کار انسانی است. ما مدیران و فیلمسازان باید بدانیم که مادر گفتمان این مقاومت هستیم و یک مسئولیت جهانی نسبت به تثبیت آن داریم. ما یک مسئولیت بزرگ نسبت به جهان داریم و نباید در شرایط عادی کار کرد باید با شتاب جهادی پیش رفت.
وی در عین حال تصریح کرد: دشمن این کار را کرده و به مرور ترورهای خویش را توجیه می کند. پاشنه آشیل ما توزیع بین الملل است. من بطور قطع منظورم حضور در جشنواره نیست. جالب است بدانید ما انقدر در نشر بین الملل ضعیف هستیم که حتی اسماعیل هنیه «بازمانده» را ندیده بود. من باید بگویم شیرین ترین تجربه من اکران «ضد» در لبنان بود و من آنجا فهمیدم مردم آنجا چقدر تشنه سینما هستند. ما بین یک جنگ جهانی قرار داریم و اگر جهادی برخورد نکنیم در تثبیت گفتمانمان شکست می خوریم. فیلمساز ما باید قید جنبه های شخصی و مادی را بزند و حرف حق را به گوش مردم برساند.
افخمی تصریح کرد: من پیشنهاد می دهم وزیر ارشاد بعنوان نخستین کارش «لباس شخصی» را از توقیف دربیاورد. او با این کار سینمای ایران در وضعیت تهاجمی تر و فعال تری قرار می دهد.
علی عبدی بیان نمود: هم اکنون وقتش شده که دوستان جبهه فرهنگی انقلاب شروع کنند تا بقیه دوستان هم به آنها ملحق شوند. ما باید قهرمان های مهاجمی داشته باشیم که دشمن را در خانه خودش شکست می دهند. در هالیوود هم قبل رخ دادن حادثه در رابطه با اش فیلم می سازند و همین به اعتماد به نفسشان کمک می نماید. هم اکنون که تشت رسوایی نتانیاهو زمین افتاده شرایط کاملا آماده این مورد است.
در انتها هم میز سینمای جهان به نقد و بررسی kinds of kindness(۲۰۲۴) اختصاص داشت که با حضور آرش خوشخو و سید حمیدرضا قادری بر پا شد.
این قسمت از برنامه هفت به زنده یاد امین تارخ تقدیم شد.



1403/07/14
20:51:26
5.0 / 5
4
تگهای خبر: آموزش , بازی , برنامه , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
علی جون - سرگرمی و طنز