شبکه های اجتماعی قدرتی غیرقابل حذف است!
علی جون: نشست رونمایی از کتاب «آینده رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی ایران» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اجرا شد.
به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، نشست رونمایی از کتاب «آینده رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی ایران» امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت در محل برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب (مصلی امام خمینی) با حضور حامد اکبرزاده (مدیر نشریه جهاد دانشگاهی)، هژیر فتحی (از نویسندگان کتاب) و امیدعلی مسعودی (رییس دانشکده ارتباطات سوره) اجرا شد.
کتاب «آینده رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی ایران» توسط هژیر فتحی و فائزه تقی پور نوشته شده است.
مسعودی که یکی از سخنرانان نشست بود، طی سخنانی اظهار داشت: تقریباً از جنگ جهانی دوم که بحث رادیو و تبلیغ به کار آمد مشخص شد که چقدر رسانه قدرت دارد، به ویژه این که در دوره شوروی، استفاده از رسانه و تبلیغات در رادیو بسیار کارساز بود. امروزه اما رسانه های اجتماعی قدرتی است که نمی توان آنرا حذف نمود. هم اکنون دو حکمرانی دولت و رسانه های اجتماعی را داریم که در این کتاب به قدرت شبکه اجتماعی پرداخته شده است.
او افزود: باید قدرت رسانه های اجتماعی را بشناسیم؛ چون در زندگی ما وجود دارد و اگر نشناسیم نمی توانیم آنرا لطمه شناسی نماییم و با لطمه ها مبارزه نماییم. در ایران رسانه های اجتماعی بسیار قدرت دارند. برای جلوگیری از لطمه ها در سناریوی آینده رسانه ایران، باید از تحقیقات دانشگاه ها استفاده نمائیم ولی مدیران ما از این امر غافل هستند.
مسعودی اشاره کرد: نمونه های مشابهی در نادیده گرفتن تحقیقات دانشگاهی داریم که یکی از آنها کتاب جغرافیای بم دانشجویان دانشگاه تهران است که هفت سال پیش از زلزله بم اتفاقات را پیش بینی کرده و برای جلوگیری از لطمه راه حل پیش بینی کرده بود ولی کسی گوش نداد و گفتند مگر می شود؟ بدین سبب ما به تحقیق چندان بهایی نمی دهیم بااینکه تمام مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می نماییم برایش تحقیق شده و می توان با هزینه کم آنها را حل کرد.
او افزود: باید به رسانه های اجتماعی اهمیت داد. اینطور نیست که ما دیگر روزنامه نگاری نداشته باشیم. می توانیم به سمت روزنامه نگاری رباتیک پیش برویم. می گویند فناوری رسانه نه خوب است نه بد و نه خنثی. خیلی دشوار است با این وضعیت درباره ی آینده رسانه های اجتماعی رسانه های سنتی و رسیدن به روزنامه نگاری رباتیک در ایران صحبت نماییم.
در بخش دیگر اما فتحی درباره ی اهمیت رویکرد آینده پژوهی اظهار داشت: مسئله مهمی که در آینده پژوهی شبکه اجتماعی وجود دارد، این است که از جایی به بعد تولیدات رسانه های رسمی ما با نیازها و خواسته مردم فاصله گرفت. یعنی در جایی تولیدات رسانه ای جریان اصلی و نیازهای مردم مسیر جدایی را طی کردند، تا جایی که مردم معتقد بودند رسانه های سنتی خواسته های مردم را نمایندگی نمی کنند. در نتیجه مردم باید بوسیله رسانه های اجتماعی نیاز خودرا برطرف می کردند. این استفاده از فضای اجتماعی که بی زمان و بی مکان بود و خود مردم تولید کننده محتوای آن بودند، خوشنودی از مصرف آنرا به مردم می بخشید.
او افزود: این خشنودی موجب شد که فاصله بین مردم و رسانه های سنتی باز بیشتر شود؛ در نتیجه به این سمت رفتم که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، رسانه های اجتماعی رسانه مردم می شوند.
فتحی درباره ی روش نگارش کتاب «آینده رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی ایران» اظهار داشت: در میان تمام روش های آینده پژوهی، سناریو نویسی را دنبال کردم که به سناریوهای مختلفی برای آینده رسانه های اجتماعی و رسانه های سنتی در ۱۰ سال آینده رسیدم. در همین راستا یکی از مواردی که بررسی کردم؛ سلیقه مصرف رسانه ای کاربرها، نیاز آنها و خوراک ارائه شونده از سمت پلت فرم ها به آنها که سبب خوشنودیشان می شود، بود.
او که در کتاب خود به آینده رباتیک رسانه پرداخته است، درباره ی این امر اظهار داشت: در کتاب چهار سناریو محتمل پیش بینی کردیم که ممکنست به وقوع بپیوندند. در این سناریوها مشخص شد رسانه های اجتماعی مسیر خودرا با قدرت بیشتری ادامه می دهند و روزنامه ها هم اگر به لحاظ محتوایی همین روند را داشته باشند، فعالیت خودرا ادامه خواهند داد. روزنامه نگاری رباتیک فعلا امکان فعالیت ۱۰۰ درصدی را ندارد ولی می تواند یک دستیار هوشمند خیلی خوب برای روزنامه نگاران باشد و به این صورت روزنامه نگاران می توانند دسترسی بهتر و دقیق تری به منابع داشته باشند.
اکبرزاده نیز طی سخنانی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در عرصه نشر جهاد انجام داده ایم، این بوده که اولویت ها را در نشر تعیین کرده ایم که همچون آنها فضای مجازی رسانه و رسانه های اجتماعی است. یکی از این اقدامات کتاب آقای فتحی یا کتاب سواد رسانه ای است. امیدواریم بتوانیم آثار بهتری را دراین زمینه منتشر کنیم؛ برای اینکه همه می دانیم مسئله فضای مجازی و رسانه های اجتماعی چقدر مهمست.
منبع: alijoon.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب سایت علی جون