علی جون
گزارش علی جون از ماجراهای پنج گانه نورالدین خانزاده

چطور نون خ دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

چطور نون خ دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

علی جون: به گزارش علی جون، جدید ترین اثر تلویزیونی سعید آقاخانی که به مهم ترین پروژه او طی پنج سال گذشته تبدیل گشته، با استناد به آمار مخاطبان و همینطور نگاه کارشناسان، یکی از موفق ترین سریال های طنز یک دهه اخیر صداوسیما به حساب می آید.


به گزارش علی جون به نقل از ایسنا، مجموعه تلویزیونی «نون خ» که اینروزها فصل پنجم آن روی آنتن شبکه یک می رود، همچون سریال های شاخص سازمان صداوسیماست که در اکثر فصول، با واکنش های مثبتی روبه رو شده و مخاطب فراوانی جذب کرده است.
در صورتیکه تا قبل از «نون خ»، تنها مجموعه «پایتخت» به اندازه ای در بین مخاطبان و مدیران رسانه مقبولیت به دست آورده بود که به تولید پنج سری برسد، حالا سازندگان «نون خ» هم این به دستاورد رسیده اند. گروه اصلی خالق این سریال را میتوان شامل سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر نقش اصلی، مهدی فرجی تهیه کننده و امیر وفایی نویسنده فیلمنامه دانست که البته با حضور چهره های فراوانی در پشت و جلوی دوربین، همراهی می شوند.
سعید آقاخانی بازیگر، نویسنده و کارگردان ۵۲ ساله سینما، تلویزیون و نمایش خانگی، خود اهل شهرستان بیجار در استان کردستان است که قبل از این اثر، حدود ۱۰ سریال را برای تلویزیون ساخته بود و بعد از کارگردانی سری نخست، هنوز هیچ سریال دیگری در تلویزیون نساخته است. با اینحال بسیاری مجموعه پنج فصلی «نون خ» را بهترین ساخته این فیلمساز کُرد می دانند.

آغاز یک برند در شبکه یک



مجموعه «نون خ» برای اولین بار نوروز ۹۸ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و قصه اهالی یک روستای کردنشین را با محوریت شخصی به نام «نورالدین خانزاده» که یکی از بزرگان و معتمدان روستا به شمار می رفت، روایت کرد. در فصل اول «نورالدین» که به شغل فرآوری تخمه آفتاب گردان اشتغال دارد، در دریافت عواید حاصل از فروش محصول تخمه کشاورزان روستا که در اختیارش قرار گرفته بود، گرفتار مشکل می شود و همین اتفاق، ماجراهایی طنزآمیز را برای اهالی این روستا به وجود می آورد.
در آن زمان طبق اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، «نون خ» در نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان در رقابت با «زوج یا فرد» شبکه سه و «بر سر دوراهی» شبکه دو صدرنشین شد، ولی رقم میزان بیننده این سریال به انتشار نرسید.

زلزله و کرونا در سری دوم


یک سال بعد، خالقان «نون خ» انار را جایگزین تخمه آفتاب گردان کردند و در این اثر که برای نخستین بار در فاصله نوروز و رمضان ۹۹ پخش گردید، «نورالدین» و شرکا در صورتیکه با کاشت و فروش انار، کسب وکار به راه انداخته اند، گرفتار زلزله می شوند و به اجبار به چادر نقل مکان می کنند.
این سری از مجموعه، در عین نمایش پدیده زمین لرزه در قصه، از پدیده دیگری به نام ویروس کرونا تاثیر گرفت و در صورتیکه گفته می شد برای حدود ۳۰ قسمت برنامه ریزی شده است، در اثر شیوع ویروس کرونا و قطع تولید مجموعه های نمایشی، به شکلی نیمه کاره به انتها رسید تا با وعده سازندگان، ماجرا در فصل سوم ادامه یابد.
«نون خ ۲» مطابق آمار منتشرشده از نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، ۵۶ درصد بیننده جذب کرد و یکی از سریال های پربیننده سال لقب گرفت.
اتفاق مهمی که در سری دوم «نون خ» افتاد، تصویربرداری حدودا کل سریال در لوکیشن روستایی بود؛ برخلاف فصل اول که بخش قابل توجهی از آن در تهران می گذشت. این امر را خیلی از عوامل جذابیت بیشتر این اثر می دانند که در فصول بعد هم ادامه یافت.

قصه یک معدن پرماجرای طلا


«نون خ ۳» که برای نخستین بار در نوروز ۱۴۰۰ به آنتن رسید، قصه اهالی روستا را در حالی روایت می کند که یک معدن طلا در نزدیکی روستا پیدا شده و بعضی از شخصیت ها، تلاش می کنند تا با استخراج طلا از آن، به ثروت دست یابند.
«نون خ ۳» یکی از موفق ترین سریال های نوروزی صداوسیما طی سالیان بود و طبق اعلام رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، با جذب ۸۲.۱ درصد مخاطب، رکورد سریال های نوروزی سیما را شکست.
«نون خ» که به صورت کلی اثری کم حاشیه محسوب می شود، در این فصل به سبب پخش ترانه ای که از موسیقی مشهور ترکیه ای الهام گرفته بود، خبرساز شد و واکنش اهالی موسیقی را برانگیخت. این امر در صورتی است که از فصل نخست، همواره یکی از نقاط جذابیت این سریال، موسیقی های تیتراژ آن بود.

افت نسبی در «نون خ ۴»
مجموعه «نون خ» در فصل چهارم که برای اولین بار نوروز ۱۴۰۲ به پخش رسید، از شخصیت های ده بالا رونمایی نمود. قصه این سری از سریال، به حمله گرگ ها به روستای محل زندگی «نورالدین خانزاده» می پردازد و در آن، ماجراهای حضور شکارچی از ده بالا و «جاناتان» گاو متعلق به شخصیت «سلمان» رخ می دهد.
این فصل از سریال به اندازه سری های گذشته با واکنش های مثبتی مواجه نشد و بسیاری آنرا ضعیف ترین فصل «نون خ» می دانند. با این وجود، «نون خ ۴» بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، با کسب ۸۳.۵ درصد مخاطب در نظرسنجی مرکز تحقیقات، از «آتش و باد» شبکه سه پیشی گرفت و پربیننده ترین سریال نوروز ۱۴۰۲ شد.

سفر «نون خ» به جاده



سری پنجم این سریال از اواخر ماه رمضان ۱۴۰۳ با تفاوت های عمده و قابل توجهی نسبت به چهار فصل قبل، روی آنتن سیما رفته که از آن جمله میتوان به غیبت تنی چند از هنرپیشه های سریال مانند سیدعلی صالحی و علی صادقی و حضور کمرنگ برخی دیگر از بازیگران مانند سیروس سپهری، نسرین مرادی و علی اخوان اشاره نمود که تابحال در سری پنجم حضور نداشته اند و بنظر می رسد در قسمت های آینده، به این مجموعه اضافه خواهند شد. هدیه بازوند هم که ایفاگر یکی از نقش های اصلی فصول قبل بود، تا میانه سریال در این اثر حضور نداشت.
«نون خ ۵» به خلاف فصل های گذشته که روایت قصه اهالی یک روستا در همان روستا به شمار می رفت، با کاهش شمار بازیگران اصلی، قصه شماری از اهالی این روستا را به مثابه یک خانواده نسبتا پرجمعیت، در مسافرت از غرب ایران به جنوب شرق کشور روایت می کند. آنها جهت شرکت در نمایشگاه صنایع دستی و همینطور دنبال کردن رد «خلیل خانزاده» (حمیدرضا آذرنگ) که یک پرنده قیمتی را قاچاق می کند، به استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان سفر می کنند.
با اضافه شدن عناصری چون سفر و جاده و کاهش جدی شمار شخصیت ها، «نون خ» که از ابتدا به عنوان جایگزینی برای مجموعه «پایتخت» مطرح می شد، در این سری شباهت فراوانی به آن پیدا کرده است.
این فصل که بتازگی از نیمه پخش عبور کرده، پس از سری چهارم که ۳۰ قسمت داشت، با حدود ۲۵ قسمت، دومین فصل طولانی این سریال بشمار می رود.

وقتی ۴۱ بزرگتر از ۸۳ شد!


«نون خ ۵» البته با یک حاشیه هم مواجه گردید. کاربران رسانه های اجتماعی و بعضی از سیاسیون اهل استان کرمان، به تصویر یکی از شخصیت های سریال که در چند سکانس حضور دارد، معترض شدند و این شخصیت را که گرفتار اعتیاد بود، اهل کرمان دانستند. در مقابل مهدی فرجی تهیه کننده سریال در یادداشتی، توضیح داد که این شخصیت هم فاقد لهجه کرمانی است و هم قبل از رسیدن مینی بوس حامل شخصیت ها به استان کرمان، در قصه حاضر شده است.
اتفاق جذاب فصل پنجم «نون خ» را میتوان عرضه تصویری بسیار زیبا و دوست داشتنی از قوم بلوچ دانست که قبل از این در آثار پرمخاطب سینما، تلویزیون و نمایش خانگی دیده نشده بود.
بنا بر اعلام محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در نشست خبری اخیر برای گزارش برنامه های نوروز و رمضان صداوسیما، این مجموعه ۴۱.۵ درصد مخاطب جذب کرده و جالب آن که بنا به تصریح او، این آمار از آمار فصل قبل ۱۰ درصد بالاتر است. این در حالیست که روابط عمومی سازمان صداوسیما، میزان بیننده فصل قبل را ۸۳.۵ درصد اعلام نموده بود!




منبع:

1403/02/02
08:22:40
5.0 / 5
112
تگهای خبر: اثر , بازی , برنامه , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱